סערה: ליצמן פיזר ועדה שמינתה גרמן • "בא מרקע חרדי"

"עמדת השר חמורה ומסוכנת, שכן ועדות מקצועיות אינן צריכות להיות תלויות בעמדות שר כזה או אחרת"
משה נתנאל No Comments on סערה: ליצמן פיזר ועדה שמינתה גרמן • "בא מרקע חרדי"

ועדה שמונתה לעסוק במניעת טיפול רפואי בחולים סופניים, פוזרה • גרמן תוקפת: "עמדת השר חמורה ומסוכנת" • חבר הוועדה: "אין פלא שהשר, שבא מרקע חרדי, מותח את המושכות ועושה סיבוב פרסה"

צילום: Yonatan Sindel/Flash90
"עמדת השר חמורה ומסוכנת, שכן ועדות מקצועיות אינן צריכות להיות תלויות בעמדות שר כזה או אחרת"
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מחיקת מורשת לפיד הנה נר לרגליהם של הנציגים החרדיים. מאז כניסתם לממשלה, עושים הם הכל בכדי לשנות את החוקים ולהחזיר את התקציבים לאותו מצב בו היו לפני כינון הממשלה הקודמת בה נטלה מפלגת "יש עתיד" חלק דומיננטי, ושהצליחה להביא לשינוי סדרי עדיפויות שהרעו עם הציבור החרדי.

בולט מבין כולם בהתנגדותו העיקשת לכל מה שריח יש עתיד נודף ממנו, הוא יו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן, שגם במשרד הממשלתי עליו הופקד, דואג להעביר מהעולם את מדיניותה של קודמתו יעל גרמן, נציגת יש עתיד אף היא.

אולם צעד שנקט ליצמן לפיזור וועדה מקצועית – ציבורית שמינתה גרמן, ושאמורה הייתה להגיש חוות דעות בלתי תלויות באחת הסוגיות הקריטיות בחיי האזרחים, מאיימת לעורר סערה.

באוקטובר 2014 הקימה גרמן את "הוועדה לבחינת סוגיית החולה הנוטה למות", שעסקה בסוגיית הטיפול הניתן לחולים בסוף חייהם ומאפשר לחולים סופניים להימנע מטיפולים מאריכי חיים. הוועדה התבקשה "לבחון את יישומו של החוק הקיים, לרבות שינוי הטפסים המהווים את התוספת לחוק במטרה להנגישם לציבור, להמליץ על דרכים להגברת המודעות לחוק, ליצור הסברה ולהסדיר בעיות המועלות על ידי הציבור, חולים, בני משפחה, צוותים רפואיים וכל מי שהנושא נגע בו" בראשות הוועדה הועמד פרופ' ארנון אפק.

לאחר ישיבות ממושכות של הוועדה המורכבת מפרופסורים, מומחי אתיקה ובכירים בעולם הרפואה, התקדמה הוועדה לקראת שלב הגשת המסקנות, אלא שאז נכנס ליצמן לתפקיד, וכל פנייה לא הגיעה לאי מי מחבריה.

תגובת משרד הבריאות ל -TheMarker שסקרו בהרחבה את הסוגיה, מעלה זעם בקרב בכירים ברפואה הציבורית: "מדובר בוועדה שהוקמה על ידי השרה לשעבר גרמן ואשר לא הגישה את מסקנותיה עד להתפטרותה. אין חולק על מקצועיותם של חברי הוועדה, אך לאור העובדה שהרכב הוועדה נקבע על פי אמות מידה ותפישות שאינן תואמות את העמדה המקצועית ואת מדיניות שר הבריאות, אין בכוונת השר לבקש מהוועדה להגיש המלצותיה. עם זאת, לאור חשיבות הנושא, ימנה השר בימים הקרובים צוות מקצועי אשר יבחן את התחום כולו ובכלל זה את דיוני הוועדה".

השרה גרמן שזעמה על ביטול ההליך, הגישה שאילתא דחופה בה כתבה: "עמדת השר חמורה ומסוכנת, שכן ועדות מקצועיות אינן צריכות להיות תלויות בעמדות שר כזה או אחרת. יש לפרסם את המסקנות של הוועדה, שדנה למעלה משנה בסוגיה, ולדון בהן בכנסת. אם השר רוצה לקבוע עמדה פרטית — מדוע הוא ממנה ועדה חדשה? שיחסוך לוועדה את זמנה ויקבע על פי עמדתו".

"לקבור כך את עבודתנו זה עלבון לאנשי הוועדה שלא חסכו כל מאמץ להתעמק בסוגיות המטרידות מאוד את הציבור ואת אנשי המקצוע, ולהציע פתרונות בהסכמה רחבה ובאופן מכבד דעות שונות", אומר ל -TheMarker חבר הוועדה פרופ' מאיר ברזיס, "האם החלפת השר אומרת שצריך להחליף את הציבור? ההמלצות היו צריכות להגיע לדיון במשרד ובכנסת — למה למנות צוות חדש?", תהה.

הביקורת שנמתחת סביב ליצמן מתמקדת גם בעובדה שכאדם חרדי, האוחז בהשקפת עולם מנוגדת לערכי חברי הוועדה, הוא "מותח את המושכות ועושה סיבוב פרסה", בכדי שלא להביא לאישור קיצור טיפול רפואי הנוגד את ערכי ההלכה.



0 תגובות